Welke foto's maakt je met de smartphone voor je website?
Als ik zeg dat je als ondernemer vooral zelf foto's met je smartphone moet maken voor je website en social media, kijken de meeste ondernemers me verbaasd aan. Waarom geef ik als bedrijfsfotograaf dat advies? Dat kost mij toch klanten?
Maar nee, dit advies heeft me geen klanten gekost. Ik richt me hiermee namelijk op ondernemers die nu kiezen voor stockfoto's. Je weet wel, die meestal gratis foto's die je van het internet haalt. Met goed geklede mannen en vrouwen met een tandpastalach, met clichebeelden als een stapeltje stenen of handen op een toetsenbord.
Uit onderzoek blijkt dat stockfoto's wantrouwen wekken bij de bezoeker van je website. Deze foto's zijn te mooi, te onecht, te afstandelijk.
Bedrijven kiezen hiervoor omdat het goedkoop is. Op de korte termijn dan. Want meer omzet zul je er niet mee behalen. De websitebezoeker klikt bij het zien van zo'n foto gauw verder naar een volgende website. Die van je concurrent...
Als je als ondernemer niet kunt of wilt investeren in een fotograaf, maak de foto's dan zelf. Natuurlijk behaal je hier niet hetzelfde resultaat mee als een goede fotograaf, maar het is altijd vele malen beter dan een stockfoto. Het is namelijk wel authentiek, en dat is wat je potentiele klanten zoeken.
Een paar tips:
1. Houd je doelgroep in gedachten bij het maken van de foto's. Wat spreekt hen aan? Wat is hun doel met de aankoop? Zoals ik laatst zei bij een caravan- en camperdealer: de mensen kopen geen wit vierkant ding, ze kopen beleving! Dus moeten op de website foto's staan die die beleving laten zien.
2. Zorg dat er een foto van jezelf op de website staat. Mensen willen weten met wie ze in zee gaan. Heb je een groter bedrijf, plaats dan foto's van alle medewerkers die klantcontact hebben.
3. Zorg voor heldere, duidelijke en scherpe foto's. Als mensen moeten fronsen om te zien wat er op de foto staat, kost je dat omzet. De mimiek die je hebt bij fronsen geeft namelijk een negatieve associatie. Onbewust ook met je bedrijf, product en dienstverlening.
4. Hetzelfde geldt voor de kwaliteit van je foto. Die moet gewoon goed zijn. Slechte kwaliteit foto's worden geassocieerd met een slechte kwaliteit van het product of de dienstverlening. Dat noemen we het "horn-effect".
Soms zie je op websites blokkerige, vage foto's, veroorzaakt door het gebruiken van te kleine bestanden. Dat is zelfs met een smartphone-foto niet nodig. Onderstaand deel van een foto is een mooi voorbeeld daarvan. Als je zo weinig aandacht besteed aan de foto's op je website, wie zegt mij dan dat je wel aandacht besteedt aan het product wat je mij gaat leveren?
5. Je hebt maar 3 seconden om te vertellen wie je bent en wat je doet. Mensen bepalen namelijk in 3 seconden of ze op je website blijven of toch verder klikken naar een andere website. NS slaat de plank volledig mis met deze foto, het lijkt eerder een fotografiebedrijf dan een vervoersbedrijf te zijn.....
Wil jij weten hoe je meer omzet haalt uit je website en andere online marketing? Hoe je zelf pakkende foto's kunt maken? Zelfs met je smartphone? Hoe je dat doet rekening houdend met de psychologie van het overtuigen, waarvan je hierboven een aantal voorbeelden zag? En welke visuele aspecten nog meer van belang zijn? Denk dan aan kleur en vorm van de knoppen op je website, aan de menubalk, de indeling van de pagina, etc.
Ik ontwikkelde er een training over. Die is deels online te volgen en is deels persoonlijk tijdens een 1 op 1 VIP-dag.
Ik ben gecertificeerd op het gebied van online marketing. Dus kijken we naar je online marketing in de breedte. Naar je website natuurlijk, en als jij dat wilt maken we bijvoorbeeld ook samen een Facebookadvertentie voor je. Hoe zet je die op? En welke beelden gebruik je om mensen te triggeren? Welk nieuwsbriefprogramma gebruik ik en waarom?
Interesse? Neem eens een kijkje op: Grow your brand dag