13 Tips waarmee je meer rendement uit je website haalt
Begin april was er de gratis Winstgevende WeBSiTe Week. Een week vol met website tips die ik samen met Marjan Crabtree, Maud Ebbekink, Anita Janssen en Denise Hulst gaf. Tips over hoe je meer klanten kunt trekken met je website.
Onderdeel van die week was ook een gratis websitecheck. Omdat de uitkomsten voor iedereen nuttig zijn, deel ik die met jullie. Doe er je voordeel mee!
De vragen en de antwoorden
1. Heb jij een foto van jezelf op de website staan?
Antw.: zaken doen is gebaseerd op vertrouwen. En dus willen mensen graag weten wie er achter het bedrijf schuilgaat (of gaan). Dit geldt zeker voor dienstverlenende bedrijven, maar ook andere bedrijven kunnen er hun voordeel mee doen. Een aanrader dus!
Maar wat als mijn hoofd ze niet aanstaat, vroeg iemand. Dat kan natuurlijk. Daarmee maak je dan gelijk een schifting: degene waar je geen klik mee hebt, is waarschijnlijk niet je meest ideale klant. En juist het focussen op je ideale klant is zo belangrijk!
Ook ik ga overigens focussen, zie het bericht helemaal onderaan deze pagina. Als je geinteresseerd bent in meer tips, laat je dat daar weten. Maar dat is voor straks, eerst meer tips over hoe je de omzet via je website verhoogt!
2. Wat staat er onder je logo?
Antw.: veel bedrijven hebben een nietszeggend marketinggericht zinnetje onder hun logo staan. Zo heeft Bosch bijvoorbeeld onder het logo staan: "technologie voor het leven". Maar wat is dat? Het vertelt mij niet dat Bosch vaatwassers, wasmachines en bijvoorbeeld strijkijzers verkoopt.
Vergelijk dit met hoe Coolblue het deed. Hun website voor wasmachines heet de "wasmachinestore" Het is gelijk duidelijk wat je er kunt kopen: wasmachines en niets anders. De 3 seconden waarbinnen bezoekers besluiten of ze op jouw website blijven of ergens anders verder kijken, worden zo in ieder geval niet besteed aan "wat hebben ze hier eigenlijk? "
Bij mij zelf staat onder het logo "foto- en webmarketing". Ook geen fancy marketingzinnetje dus, gewoon duidelijk waarvoor je bij mij aan kunt kloppen.
3. Wat voor knoppen staan er op je website?
Antw.: het is op dit moment hip om doorzichtige knoppen op websites te plaatsen. Alleen: die knoppen vallen totaal niet op en zijn dus killing voor je conversie! Uit onderzoek van o.a. Karel Geenen blijkt dat opvallende knoppen in een andere kleur dan je huisstijlkleur het beste werken.
Zoals een designer die ik laatst sprak zei: "ik werkte bij een ontwerpbureau, daar waren ze alleen maar bezig met het maken van kunstwerken van websites. Of die websites deden wat ze moesten doen interesseerde ze niet."
Aan jou de keus: wil je een mooie of wil je een effectieve website (die trouwens ook best een beetje mooi mag zijn 😉 ) ?
4. Staan er foto's van referenties op je website?
Antw.: dit onderwerp is uitgebreid besproken tijdens de Winstgevende WeBSiTe Week. 79% Van de mensen zegt dat een positieve reactie van een klant met een foto erbij, net zoveel vertrouwen geeft als een persoonlijke aanbeveling!
5. Gebruik je stockfoto's op je website?
Antw.: stockfoto's missen een pijler onder Cialdini’s neuromarketing fundament: sympathie. Ze missen authenticiteit. Waardoor ze wantrouwen wekken.
Daarnaast worden dezelfde stockfoto's ook door je concurrent gebruikt. Hoe maak je dan duidelijk dat jij beter, anders of leuker bent? In een nieuwsbrief een stockfoto gebruiken kan zo af en toe best, maar gebruik ze niet op je website. Liever een zelfgemaakte smartphonefoto die authentiek is dan zo'n een-pot-nat stockfoto.
En als je meer wilt weten over marketinggericht fotograferen met je smartphone: je weet me te vinden 😉 zelf omzetverhogende foto's maken ​
6. Hoe plaats jij de foto's op je website?
Antw.: voor Google is een snelle laadbaarheid van je website belangrijk. Je moet je foto's dus verkleinen. En voor de vindbaarheid is het belangrijk dat je er titels en alt-teksten aan toevoegt.
7. Heb je een video of slider aan de bovenkant van je website staan?
Antw.: niet doen..... Een video of slider ( = diashow van foto's) trekt teveel aandacht binnen die beruchte 3 seconden dat mensen besluiten of ze wel of niet verder kijken op je website. Een video moet dus meer naar beneden op de pagina staan.
Hetzelfde geldt voor websites die beginnen met een paginavullende video of foto. Die websites die de designer uit vraag 3 zo mooi "kunstwerken" noemde. Je zult echt binnen de 3 seconden een antwoord moeten geven op de meestal 4 vragen waar mensen mee op je website komen. En dat lukt niet als ze blijven hangen bij een video of slider.
8. Heb jij je contactgegevens op je website staan?
Antw.: mensen zijn gewend aan een bepaalde manier van opmaak van een website. Google heeft daar zelfs een standaard voor ontwikkeld. Zo zullen ze de contactgegevens altijd rechtsboven zoeken. En als ze helemaal onderaan de pagina zijn in de footer. Dat zijn dus, naast de contactpagina, de plekken om je contactgegevens te vermelden.
Dus ook hier geldt: stop je creativiteit ergens anders in dan in het omgooien van de standaard opmaak van websites. Mensen zijn gewoontedieren.....
9. Staat de foto van het duurste product/dienst als eerste op je website, en het goedkoopste als laatste?
Antw.: er zijn hier meerdere neuromarketing principes aan het werk, "ankeren" en "verliesaversie". Het werkt om het duurste product als eerste te noemen. Het voert te ver om dit hier uitgebreid te behandelen, maar in deze video zie je wat er bedoelt wordt met verliesaversie: ankeren en verliesaversie. Deze opname is gemaakt tijdens een lezing die ik gaf over foto- en webmarketing voor een ondernemersnetwerk.
10. Geven de foto's op je website antwoord op de vragen van de bezoekers?
Antw.: We ‘lezen’ beelden razendsnel. Zelfs 60.000 keer sneller dan tekst! Gebruik dus beelden om je verhaal te vertellen, om antwoord te geven op de vragen.
Je begrijpt nu ook waarom de geijkte stockfoto's meestal niet werken. Naast dat ze wantrouwen wekken, vertellen ze ook niet waarom mensen bij jou moeten zijn i.p.v. bij je concurrent.....
Daarnaast: We onthouden beelden veel beter dan tekst. Herinneren mensen zich na drie dagen nog maximaal 10% van gesproken of geschreven tekst, een foto erbij laat ons na drie dagen nog 65% van het verhaal herinneren! Zorg dus voor foto's die antwoord geven op de vragen van je bezoekers.
11. Kijk jij op de foto de bezoeker recht aan?
Antw.: hier is geen eenduidig goed of fout te geven. Meestal werkt het het beste om vanaf de foto naar de knop te kijken waar je wilt dat de bezoeker op klikt. Of naar een invulveld, of naar de tekst waarvan je wilt dat die gelezen wordt bijvoorbeeld. We volgen namelijk de kijkrichting van degene die op de foto staat. Maar er zijn uitzonderingen! Dit bekijken we van bedrijf tot bedrijf. Maatwerk dus.
12. Hoe zien de foto's op je website er uit? Zacht of contrastrijk?
Antw.: uit onderzoek van Nielsen blijkt dat mensen op een website graag kleurrijke en contrastrijke foto's zien. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk...
13. Wrijf jij het probleem wat je potentiële klant heeft er nog eens extra in?
Antw.: Hoe vervelend het misschien ook voor je voelt, als jij het probleem van je potentiële klant laat zien op je website, zal hij of zij zich begrepen voelen. "Eindelijk iemand die het snapt". Doen dus!