Branding, een veelgehoorde term. Maar wat kun je er mee?
Uit onderzoek van Harvard blijkt dat 64% van de (potentiele) klanten het heel belangrijk vindt dat de normen en waarden van een leverancier overeenkomen met die van hen zelf.
Passen jouw drijfveren, kernwaarden en persoonlijke eigenschappen niet bij die van de (potentiele) klant? Dan is er geen klik en zal de klant liever een andere leverancier kiezen. En dat is prima!
Branding is een middel om te sturen op het werven van leuke klanten die bij je passen.
Je ideale klant
Jouw ideale klant is namelijk die klant waar je energie van krijgt, waar je graag mee samenwerkt en waarmee die samenwerking heel soepel verloopt. Waarmee je een klik hebt dus. Het is de klant die past bij jouw manier van werken en bij jouw drijfveren en kernwaarden. Waar je er veel meer van wilt!
Hoe anders verloopt de samenwerking met klanten die niet bij je passen. Dit zijn de klanten waarmee het niet lekker loopt, die niet echt tevreden zijn, die energie slurpen. Als je eerlijk bent, ben je deze klanten liever kwijt dan rijk.
Branding
Duidelijk zijn over je kernwaarden, motivaties en eigenschappen zorgt ervoor dat je veel meer ideale klanten aantrekt en veel minder 'vervelende' klanten. Dat maakt je werk een stuk leuker!
Waar ben je goed in, waar krijg je van anderen complimenten over? Wat maakt jou anders dan je concurrent? Waarvan ga jij stralen? Wat is voor jou belangrijk? En vooral: waarom doe je wat je doet (zie de Ted-talk van Simon Sinek)?
Dit is wat "branding" is. Het duidelijk hebben wat jou uniek maakt en dit vervolgens vertalen naar marketingactiviteiten als:
- Teksten en foto's in blogs, e-books en nieuwsbrieven
- Teksten en alle andere visuele communicatie op je website
- De inhoud van posts op social media
- Je logo en huisstijl
- Etc.
Hierbij praat je tegen je (potentiële) ideale klant. Hoe beter je voor ogen hebt wie deze klant is, hoe beter je je teksten en foto's aan kunt laten sluiten bij zijn of haar belevingswereld. En hoe meer ideale klanten je werft door middel van je branding!
- Is het een man of vrouw?
- In welke leeftijdscategorie?
- Waar woont en werkt hij of zij?
- Wat is het beroep?
- Wat is het opleidingsniveau?
- Wat zijn de hobby’s?
- Wat zijn lievelingsmerken?
- Wat is de gezinssamenstelling?
- Wat zijn de belangrijkste kernwaarden?
- Waar ligt hij/zij wakker van?
- Wat zijn frustraties?
- Naar welke televisieprogramma's kijkt hij/zij?
- Op welke social media is hij/zij aanwezig?
- Etc.
Voorbeelden
Ben je op de foto in gesprek met een ouder iemand, dan voelt een hippe tiener zich niet aangesproken. Kies voor een fotosessie dus altijd figuranten die je ideale klant vertegenwoordigen. Niet voor niets zorg ik er tijdens de Grow your brand dagen bijvoorbeeld voor dat er zowel manlijke als vrouwelijke deelnemers aanwezig zijn die kleding met diverse uitstralingen bij zich hebben.
Zet je op "Google mijn bedrijf" een foto waar je restaurant vol zit met mensen die keurig gekleed zijn, dan zal de wandelaar met hond waarschijnlijk voor een ander restaurant kiezen.
Gebruik je stockfoto’s ( = foto's van verzamelsites als Shutterstock) in plaats van eigen foto’s, dan trek je vooral mensen die op prijs selecteren. Zij vinden het onbelangrijk wie jij bent. Tenzij je webwinkel hebt of een prijsvechter bent, is dit meestal niet je ideale klant.
Heb je het in je taalgebruik vaak over intuïtie en gevoel, dan trek je andere mensen aan dan wanneer je het hebt over efficiëntie en effectiviteit.
Etc., etc.
Met je uitstraling in beeld en tekst bepaal je wie klant bij je wordt en wie niet. Het is dus ontzettend belangrijk dat je je in je communicatie richt op de juiste doelgroep, op je ideale klant. En dat je je boodschap vervolgens plaatst in/op het marketingmiddel wat je ideale klant leest. Dat is wat branding is.
Werkwijze branding fotografie
Je begrijpt nu dat aan een bij mij geboekte fotoshoot het nodige werk vooraf gaat. Om de juiste foto's te kunnen maken moet ik weten wie je bent, wat je doet, waarom je doet wat je doet, hoe je dat doet, voor wie je het liefst werkt en waarom, welk resultaat de klant van je mag verwachten, etc.
Branding foto's moeten vertellen wie jij bent, waar je bedrijf voor staat. En moeten aansluiten bij (het probleem van) je ideale klant. Anders worden de foto's niet meer dan 'een plaatje bij het praatje' en leveren ze niet dat op wat je ervan verwacht.
Ik ben dus niet de fotograaf die even langskomt om alleen op het knopje te drukken. Wil je dus "snel even een paar foto's", dan ben je bij mij niet aan het juiste adres. Dan passen we als klant-leverancier niet bij elkaar.
Een praktijkvoorbeeld
Klant XYZ vroeg me om foto's te maken bij een grote klant van hem, een bedrijf met bijna 3000 medewerkers. Hij was er (ondanks alle strubbelingen) ontzettend trots op dat dit bedrijf tot zijn klantenkring behoorde en wilde dit prominent op de website laten zien. Alleen: deze klant was niet representatief voor zijn doelgroep. Zijn ideale klant was het MKB met tussen de 5 en 30 werknemers.
Een foto van deze grote klant prominent op de website plaatsen zou betekenen dat de doelgroep geen klik voelt en dus naar een andere leverancier gaat. Gemiste kans! Naar mijn mening moet je als bedrijfsfotograaf het gesprek over dit soort zaken aangaan. Ga je blindelings mee met de wens van de klant, dan leveren de foto's geen/minder rendement op en is de investering zonde van de tijd en het geld.
De uitkomst? Ik heb voor de website foto's gemaakt bij zijn klanten die wel binnen de doelgroep passen. Bij zijn grote trots heb ik ook foto's gemaakt, maar die zijn geplaatst tussen andere foto's op de referentiepagina. Zo laat hij zien dat hij zo goed in z'n vak is dat zelfs dit gerenommeerde bedrijf hem inhuurt. Maar schrikt het zijn doelgroep niet af.
Individueel of gezamenlijk?
Natuurlijk is dit voortraject bij een individuele fotoshoot of bedrijfsreportage veel uitgebreider dan bij de gezamenlijke "Grow your brand dag" waar zes ondernemers samen een fotosessie doen.
Die "Grow your brand dag" is bedoeld voor de zzp'er/kleine ondernemer die beeldmateriaal nodig heeft wat het verhaal vertelt. Die gemerkt heeft dat onpersoonlijke plaatjes van toetsenborden, handen schudden, bloemetjes etc., niet werken. Maar die nog niet het budget (over) heeft voor een individuele fotosessie/bedrijfsreportage.
De Grow your brand dag doe je samen met andere ondernemers (die tevens jouw figuranten zijn). Je deelt dus de kosten voor de locatie, catering en fotograaf. Daardoor is dit de goedkoopst mogelijke manier om aan een professionele eigen beeldbank te komen. Voor maar 495,= heb je een hele serie eigen foto's! Mooie bijkomstigheid is dat deze dagen altijd zo gezellig zijn, dat je authentiek en spontaan op de foto staat. Waardoor je klanten trekt die bij je passen. Zo is de cirkel weer rond....
Bij de Grow your brand dag doe je de inventarisatie naar wat jou uniek maakt, wie je ideale klant is, etc., niet samen met mij maar als huiswerk voorafgaand aan de dag. Zo bepaal je ook welke attributen je meeneemt naar de fotoshoot, welke kleding je draagt en wie je kiest als figurant.
Een individuele fotoshoot of bedrijfsreportage inplannen kan natuurlijk het hele jaar door op een plek, dag en tijdstip dat het jou uitkomt. De Grow your brand dag vindt in principe 4 maal per jaar plaats. De volgende staat gepland op 29 september. Meer informatie vind je hier: Gezamenlijke branding fotoshoot
Hieronder wat foto's gemaakt tijdens de Grow your brand dag in juni. Die vond plaats in een oude smederij. In september gaan we als vanouds weer naar een kantooromgeving. Ben jij er bij? Er is plaats voor maximaal zes deelnemers, vol = vol.