Ik leer je hoe je belachelijk veel klanten trekt met foto- en webmarketing!
Wat maakt jou uniek? En wat levert je klant dat op?
Afgelopen week had ik een intakegesprek met een klant. Toen ik hem vroeg waarin zijn bedrijf verschilde van andere bedrijven in deze branche, met andere woorden wat hem uniek maakt, wist hij me geen antwoord te geven.
Hij is niet de enige die dit overkomt. Veel ondernemers beginnen met hun bedrijf omdat ze goed zijn in hun vak. Ze denken dat de klanten dan vanzelf wel komen. Helaas merken ze al snel dat het zo niet werkt. Kanten wil namelijk weten waarom ze bij jou moeten zijn in plaats van bij je concurrent.
Als je geen duidelijk verhaal hebt, haakt de potentiele klant af. Juist in deze tijd willen mensen weten wat jou uniek maakt. Waarom je doet wat je doet (de "Why"). Wat lever je hen op. Aan jou de schone taak om dit duidelijk te communiceren. Tijdens (online) netwerkbijeenkomsten, op social media en op je website. Potentiele klanten moeten (letterlijk) een duidelijk beeld krijgen van wat je voor hen doet. Dan hebben we het over "branding".
Hoe ik bij mijn klanten te werk ga als ze me inhuren voor de fotografie is te beginnen bij het begin. Zo ook bij deze klant. Wie ben je, wat doe je en waarom doe je wat je doet? Wat maakt jou anders? Waar sta je voor? Voor welke klanten loop jij warm? Welke klanten zijn het meest rendabel?
Hij vond het moeilijk en durfde geen keuzes te maken. "Dan verlies ik ook klanten". Ja, dat is zo. Maar zeg nou eerlijk, dat zijn dus niet je ideale klanten. Toch? Durf keuzes te maken! Dan weet iedereen voor wie jij er bent. En voor wie niet. Zo trek je meer klanten waar je wel blij van wordt.
We gaan nog even verder. Waar heeft je ideale klant behoefte aan? Hoe help je ze bij het oplossen van hun probleem? Wat wil je dat als eerste bij iemand opkomt als hij jouw naam of de naam van je bedrijf hoort noemen?
Herkenning en erkenning
Kortom: we maken eerst een interne en externe analyse van het bedrijf. Soms gaat dat heel snel, soms vraagt dit het nodige van de ondernemer. Want algemene termen als "betrouwbaar", "ontzorgen" en "klantvriendelijk" die ik afgelopen week hoorde, vind ik natuurlijk niet onderscheidend genoeg..... Dus gaan we net zolang door tot je 'je merk' helemaal helder hebt.
Daarna starten we met de brainstorm over hoe we de potentiele klant het unieke van jouw dienst of product kunnen laten herkennen en erkennen. Hoe geef je jouw bedrijf z'n eigen gezicht tussen al die andere bedrijven? Welke beelden passen daar bij?
Branding gaat dus over een duidelijke en onderscheidende merkidentiteit. Die moet kloppen met de realiteit. Die de juiste mensen aan moet spreken. Geeft jouw marketing en sales je net zoals bij deze klant niet meer de resultaten die je er voorheen mee boekte? Meestal werkt meer van hetzelfde blijven doen dan niet. Even pas op de plaats maken en bovenstaande vragen beantwoorden wel.
Ga eens zitten, verwen jezelf met een kop koffie en iets lekkers en bedenk of dat wat je wilt met je bedrijf (nog) wel past bij je online uitstraling. Vraag eventueel een collega ondernemer, een klant, medewerker of je partner om met je mee te denken. Natuurlijk mag je mij ook vragen om je hierbij te helpen.
En heb je de identiteit van je bedrijf helemaal duidelijk? Dan help ik je graag met de vertaling naar een beeldplan en daarna met het maken van de bijbehorende foto's! Vragen? Neem gerust contact met me op.